Strona główna » Publikacje » Publikacje członków PSPR

Publikacje członków PSPR

Zakupy na raty w sklepach internetowych

30-08-2012

Najszybszy wzrost rynku e-commerce w Europie jest notowany właśnie w Polsce. Coraz więcej Polaków ceni sobie ten sposób robienia zakupów, oczekuje przy tym form płatności dostosowanych do swoich potrzeb. Jedną z nich są raty w Internecie, które umożliwiają klientowi zakup produktu, a właścicielowi sklepu korzyści związane ze wzrostem sprzedaży i pozyskaniem nowych odbiorców. Dla trzeciej strony tych transakcji – pośredników finansowych i banków – to także ważny segment sprzedaży swoich usług.

 

Trendy w rozwoju e-commerce



 

Zgodnie z najnowszym raportem Forrester Research „European Online Retail Forecast: 2011 to 2016”, sprzedaż w sklepach on-line na 17 głównych rynkach europejskich wzrośnie z 96,7 mld w 2011 do 171,96 mld euro w 2016 r. Roczny wzrost sprzedaży będzie wynosił 12,2 proc. Analitycy Forrester’a prognozują nawet szybszy wzrost rynku e-commerce w tych krajach, w których konsumenci dotąd wolniej przekonywali się do handlu za pośrednictwem Internetu. Polsce wprawdzie wciąż daleko do największych rynków europejskich, jednak wg raportu Centre for Retail Research, nasz kraj wyróżnia się największym w Europie wzrostem rynku e-commerce, który w okresie 2010-2011 wyniósł 33,5 proc. W 2012 r. spodziewany jest wzrost o 24 proc.
Szybki rozwój tego kanału dystrybucji towarów i usług uwarunkowany jest dynamiką wzrostu liczby polskich internautów dokonujących zakupów przez Internet. W 2008 r. dokonywanie zakupów on-line deklarowało 66 proc. badanych, w 2009 odsetek ten wyniósł 67 proc., a w 2010 wzrósł do 74 proc. Zgodnie z danymi firmy badawczej Gemius, podsumowującymi trendy na rynku e-commerce w 2011 r. (gemiusReport 2011/2012), głównymi przesłankami do realizowania zakupów przez Internet dla polskich internautów są przede wszystkim oszczędność pieniędzy – na co wskazuje 50 proc. korzystających z zakupów on-line, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze i dostawa bezpośrednio do domu (56 proc.), a także oszczędność czasu (51 proc.). Z raportu wynika też, iż internauci coraz częściej wybierają płatność za pomocą systemów płatności internetowych. Wzrasta też wykorzystanie do dokonywania zakupów on-line urządzeń mobilnych.

 

Metody płatności stosowane w ankietowanych sklepach internetowych



 

Wyodrębnione formy zakładają płatność w całości za produkt, a jak jest z możliwością zaoferowania klientowi rozłożenia płatności za zakupy w Internecie. Wrócę na chwilę do historii. Jak wskazuje opracowanie firmy Żagiel S.A. pt. „Rynek kredytu ratalnego z 20-letniej perspektywy”, już od ponad 20 lat klienci realizują swoje plany i marzenia, dzięki możliwości kupowania na raty. Na przestrzeni tych lat zmieniające się potrzeby klientów definiowały ofertę produktów i usług dostępnych na raty. Na początku lat 90. kredyty ratalne pomagały finansować Polakom duże zakupy, głównie RTV/AGD, Audio/Video i meble. Pod koniec dekady udział tych kategorii produktów zaczął się zmniejszać, choć nadal stanowił główne cele zakupowe. Dynamicznie rozwinął się z kolei udział sprzętu rehabilitacyjnego i leczniczego.
Przez pierwsze lata swojego istnienia kredyt ratalny oferowany był jedynie w formie tradycyjnej, tj. w sklepach. Ostatnim etapem rozwoju rynku stała się możliwość zaciągnięcia kredytu ratalnego przy zakupie towarów i usług przez Internet. Obecnie jest to ważny kanał sprzedaży, szczególnie w kontekście zmieniającego się profilu klienta, który jest coraz młodszy i lepiej wykształcony.


 

Systemy ratalne w e-sklepach



 

Analiza wniosków z badania e-commerce, zrealizowanego przy współpracy z Internet Standard (Badanie rynku zakupów internetowych – opracowanie wyników badania e-commerce 2011) wynika, że systemy ratalne znajdują się w ofercie większości (69 proc.) sklepów internetowych o rocznej sprzedaży netto powyżej 100 tys. zł. Z kolei ponad 71 proc. polskich sklepów nie współpracuje z żadnymi instytucjami oferującymi sprzedaż na raty. Do tej grupy należą małe sklepiki oferujące poniżej stu produktów i sprzedaży poniżej 10 tys. zł rocznie (8 proc.), ale przede wszystkim firmy o sprzedaży rocznej przekraczającej 1 mln zł (26 proc.). Blisko połowa (48 proc.) ankietowanych sklepów internetowych deklaruje, iż w stosunku do 2009 r. zwiększyła się obecna liczba transakcji sprzedaży ratalnej, w tym u 4 proc. respondentów o ponad 100 proc. Zjawisko recesji popularności rat zaobserwowało jedynie 18 proc. firm, wśród których co trzecia nie odnotowała zysku netto w 2010 ., a tylko 38 proc. osiągnęło lepszy w stosunku do ubiegłego roku wynik finansowy. Zadano też pytanie właścicielom sklepów o działania mające na celu poprawę funkcjonalności sklepów internetowych. 7 proc. badanych właścicieli sklepów zadeklarowało zamiar wdrożenia możliwości finansowania zakupów poprzez systemy ratalne w 2011 r.


 

Płatność na raty okiem e-sklepów

 



Zapytaliśmy szefów sklepów internetowych o przesłanki i doświadczenia związane z zaoferowaniem klientom płatności na raty. Uzyskaliśmy odpowiedzi, że głównymi czynnikami umożliwienia tego typu płatności jest chęć budowania kompleksowej i innowacyjnej oferty dla klientów oraz zamiar zwiększenia sprzedaży. Jak się okazuje, swoboda w doborze formy płatności przez kupującego to jeden z czynników mający istotny wpływ na to, jak postrzegany jest sklep.
Przykładem niech będzie sklep sferis.pl, którego udział transakcji realizowanych w systemie ratalnym to ok. 10 proc. całości transakcji zawieranych w sklepie. Charakterystyczne jest też to, że produkt sprzedawany na raty jest trzykrotnie droższy w stosunku do średniej ceny sprzedawanego produktu.
Piotr Jóźwik, Wiceprezes Zarządu sklepu Mix-Media, który jako jeden z pierwszych na rynku zaoferował zakupy ratalne przez Internet, ocenia, iż w pierwszych miesiącach sprzedaż zwiększyła się o 1-2 proc., następnie wzrost ten oscylował już na poziomie 6 proc., a przy miesiącach wzmożonych zakupów sięga do 10 proc.

 

Obawy – czy słuszne?



 

Rozszerzenie oferty e-sklepu o płatność ratalną może wiązać się z obawami o dodatkowe koszty i formalności. Dariusz Kędziora, Pełnomocnik Prezesa Zarządu ds. Sprzedaży w Sferis.pl, jako jedyną obawę związaną z wprowadzeniem opcji sprzedaży ratalnej wymienił czas realizacji transakcji dla klienta. W tej chwili są to średnio cztery dni, co jest w pełni akceptowane przez klientów – podsumowuje. Obaw o wprowadzenie opcji sprzedaży ratalnej nie mieli z kolei szefowie Agito.pl, dla których procedury od początku były klarowne. Wprowadzenie dodatkowej opcji płatności umożliwiło zakupy osobom, które inaczej nie mogłyby sobie na nie pozwolić – podkreśla Prezes Tomasz Sypuła.
Żagiel S.A., który współpracuje z dwoma tysiącami sklepów internetowych potwierdza, iż kwestie kosztowe są jednymi z kluczowych zagadnień poruszanych podczas rozmów z doradcami firmy. Justyna Jakubiec, Dyrektor Segmentu Sprzedaży Internetowej z Żagla mówi, iż często padają pytania dotyczące sprawności funkcjonowania systemu eRaty. Nasz system jest z jednej strony, dzięki licznym testom i usprawnieniom, szybki i niezawodny, a z drugiej całkowicie darmowy. Nie chcemy tworzyć bowiem barier w jego rozpowszechnianiu. Co więcej, sklep ma możliwość uzyskania prowizji od Żagla z tytułu pośrednictwa w sprzedaży ratalnej. Warto podkreślić, że współpracujemy z producentami, którzy oferują oprogramowanie zintegrowane z naszym systemem – dodaje Justyna Jakubiec.
Nieodpłatność takiej usługi potwierdza też Patryk Perliński, Dyrektor Makroregionu ds. Sprzedaży Ratalnej w Santander Consumer Finanse. Sprzedaż ratalną, jako sposób płatności w sklepach internetowych, wprowadziliśmy w 2008 r. Sklepy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z wdrożeniem sprzedaży ratalnej. Aplikacje Santander Consumer Finanse, wykorzystywane do obsługi w trybie internetowym, udostępniane są sklepom nieodpłatnie. Przedsiębiorcy nie są też obarczani kosztami operacyjnymi, jak koszt dostarczania umowy kredytowej do podpisu przez klienta – dodaje Patryk Perliński. 
Także Sygma Bank nie pobiera od sklepów opłat za wdrożenie płatności ratalnych on-line. Nasz system jest na tyle prosty, że możemy go szybko wdrożyć w dowolnym sklepie dodając Sygma Raty do metod płatności na stronie e-sklepu i nie angażując zasobów IT po stronie naszego partnera biznesowego, czyli e-sklepu – informuje Ewa Sokołowska, Kierownik ds. Sprzedaży Internetowej.
W Credit Agricole Bank Polska z kolei, który współpracuje ze sklepami internetowymi umożliwiając im sprzedaż produktów w systemie ratalnym banku, nawiązanie współpracy nie wiąże się z wniesieniem opłaty przez taki sklep – potwierdza Sebastian Brzuzy, Manager Rynku w Credit Agricole Bank Polska.



 

Sklepy internetowe to najszybciej rosnący kanał dystrybucji polskiego handlu. Dla wielu przedsiębiorczych osób to także pomysł na własny biznes. Jak się okazuje, klient – poza ciekawą i konkurencyjną ofertą – w e-sklepach oczekuje udogodnień w formach płatności. Dla jednych będzie to możliwość dokonania płatności za pomocą telefonu, dla innych rozłożenie płatności na raty, tym bardziej, że ta forma funkcjonuje w świadomości Polaków już od dawna.
Instytucje finansowe także robią wiele, aby zachęcić właścicieli e-sklepów do wprowadzania tych usług. Nieodpłatność tej usługi oraz wsparcie informatyczne mają przekonać sklepy, że nie ma czego się obawiać.


2012 Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Skwer Ks. Kard. St. Wyszyńskiego 5 lok. 2U, 01-015 Warszawa

tel. 660 911 160 email: , biuro prasowe:
Realizacja: Ideo CMS Edito Powered by: